pátek 20. května 2016

Kuřecí vývar

Share Button
Kuřecí vývar se zeleninou a svítkem

Pro tento rok jsem si dala za úkol zase častěji dělat a používat vývary. A proč? Protože silný masokostní vývar je dobrý lék i prevence. Napravuje trávení, hojí střeva (a když máte potravinovou alergii, nebo třeba ulcerózní kolitidu, tohle přesně potřebujete), vyživuje vazivové tkáně a posiluje nervový i imunitní systém. Obsahuje kolagen, kyselinu hyaluronovou, aminokyseliny a minerální látky a to vše ve velmi dobře vstřebatelné formě.

Měkké celozrnné špaldové tortilly

Share Button
Měkké celozrnné špaldové tortilly

Celozrnné špaldové tortilly podle mého předchozího receptu se hodí spíše na přípravu burritos, wrapů. Pokud je ale chcete podávat k tex-mex jídlu vedle, nezamotané, asi spíš oceníte tortilly měkčí. A právě na takové vám nabízím dnešní recept, vzhledem k použití sádla jsou i poměrně autentické.

středa 18. května 2016

Čokoládovo-arašídový dort s kokosovou "šlehačkou" a datlovým "karamelem"

Share Button
Čokoládovo-arašídový dort s kokosovou šlehačkou

Přepadnul mě takový nápad, že bych si k narozeninám upekla dort na způsob tyčinky Snickers, samozřejmě bez mléka, sóji a pšenice. A tak jsem googlila a googlila, procházela už osvědčené recepty a psala si poznámky. Už ani nevím, kolik receptů jsem nakonec zkombinovala. A kdybych nepokazila čokoládovou polevu (trochu jsem ji přehřála a při tuhnutí se z ní odděloval tuk), byla bych s výsledkem velmi spokojená, no, možná by dort snesl o něco víc arašídového "másla" do krému.

neděle 15. května 2016

Šťavnatá kuřecí prsa s kůží

Share Button
Šťavnatá kuřecí prsa s kůží

Přijdou vám kuřecí prsa nezajímavá, suchá? Možná, až je zkusíte připravit podle tohoto jednoduchého a rychlého receptu, změníte názor. Je ale potřeba použít kvalitní základní surovinu, já v poslední době objednávám přes Farmbox nebo kupuju v Brně kuřecí prsa s kůží od Mikrofarmy (z Farmy u Slouků) či celá kuřata od Farmy rodiny Němcovy, z kterých prsa vyříznu.

sobota 7. května 2016

Variabilní špaldové krekry

Share Button
Špaldové krekry

Po, na mém blogu nejsledovanějším, receptu na variabilní sladké špaldové sušenky vám přináším jeho slanou variantu. Těsto na špaldové krekry také slušně odolává ochucovací fantazii i nenechavosti dětských ručiček. Můžete do něj vyzkoušet různé tuky, mně chutí i konzistencí nejvíc vyhovuje kombinace 1/3 olivového oleje a 2/3 sádla. Při použití kokosového oleje místo sádla budou krekry tvrdší, ale křupavější, místo máku můžete použít třeba najemno nasekané vlašské ořechy, mouku můžete použít jemně mletou celozrnnou či hladkou bílou špaldovou nebo i žitnou. A pokud bude těsto moc suché, mouka víc savá, nebojte se přidat o trochu víc vody. Pro malé děti jdou krekry upéct i bez soli, pečou se pak o něco delší dobu.

pondělí 18. dubna 2016

Bezlepková piškotová omeleta s kokosovou "šlehačkou" a ovocem

Share Button
Bezlepková piškotová omeleta s kokosovou šlehačkou a ovocem

Piškotovou omeletu z přirozeně bezlepkové mouky (nepoužívám žádné směsi plné aditiv) můžete podávat ke snídani, ke svačině a nebo i jako moučník. Její příprava je rychlá a nepříliš složitá. Nic na ni si nemusíte chystat předem, jen musíte mít doma potřebné suroviny. Do receptu na piškotové těsto můžete přidat vanilku, skořici nebo kakaový prášek. Omeletu podle chuti naplňte džemem, jablky podušenými se skořicí, ořechovým "máslem", kakaem či ovocem ochuceným veganským "tvarohem" (na něj ladím recept) a nebo jako tentokrát já kokosovou "šlehačkou" a čerstvým ovocem.

Pudink z rostlinného "mléka"

Share Button
Pudink z rostlinného mléka

Nebudu tvrdit, že je pudink nějaký výživový zázrak. Ale občas ke svačině pro zpestření - proč ne? Udělat ho bez kravského mléka není vůbec problém, pouze je třeba použít o trochu více škrobu. Recept berte jako odrazový, uvádím ho hlavně kvůli poměru surovin. Můžete použít libovolné rostlinné "mléko", ovocnou přesnídávku či jejich kombinaci a navíc také ochucovací přísady, jako jsou např. vanilka, skořice, kakao, libovolné ořechové "máslo". Koření a ořechové pasty přidávejte do části "mléka", kterou uvádíte do varu, kakao přidejte současně se škrobem. Podle použitých surovin a své chuti si upravte množství medu nebo jiného přirozeného sirupovitého sladidla (např. rýžového, datlového či javorového sirupu). Mějte na paměti, že kupovaná obilná "mléka" jsou sama o sobě přirozeně sladká a ovocné přesnídávky také.

sobota 16. dubna 2016

Bezmléčná holandská omáčka

Share Button
Bezmléčná holandská omáčka s filetem z candáta, dušeným fenyklem a petrželkovými bramborami

Holandská omáčka je jednou ze základních teplých omáček, hodí se k vařené zelenině, vejcím (např. ke ztracenému vejci a špenátu do english muffinu), rybám a také ke světlejším druhům masa. Použitými surovinami i postupem přípravy nejde o nic složitého, chce to jen trochu trpělivosti. Vyšla jsem z receptu uveřejněného v kuchařce The Silver Spoon, místo másla jsem použila bio margarín Alsan. Vzhledem k certifikaci a mé občasné nepříliš velké spotřebě černé svědomí z obsahu palmového oleje nemám, přirozeně nasycené tuky za zlo nepovažuju. Pokud ale palmový olej chcete vynechat, chuťově velmi dobrý je i margarín Cocovit (do holandské omáčky ale bez záruky, nemám zatím vyzkoušeno).

úterý 5. ledna 2016

"Mléčná" polévka z kysaného zelí zvaná couračka

Share Button
Mléčná polévka z kysaného zelí zvaná couračka

Na Štědrý den k obědu jsem byla zvyklá jíst mléčnou polévku z kysaného zelí, tzv. couračku. A nevzdala jsem se jí (kromě prvního, trochu tápavého, roku) ani na bezmléčné dietě. Místo kravského mléka používám kupovanou ovesnou "smetanu" značek Oatly nebo Natumi, ovesné "mléko" a nebo domácí nezahuštěné arašídové "mléko". A jíšku odlehčuju použitím hladké rýžové mouky.

úterý 11. srpna 2015

Rajská omáčka

Share Button
Rajská omáčka

Mým zásahům se nevyhnul ani klasický český recept na rajskou omáčku. Bílou pšeničnou mouku jsem vyměnila za mouku rýžovou a omáčku tak odlehčila od lepku, jinak jsem moc neřádila, slibuju. Vodu můžete podle toho, s čím bude rajskou omáčku podávat, nahradit masovým, zeleninový či luštěninovým vývarem. Je na vás, jestli jako zdroj bílkovin zvolíte např. vařené hovězí maso, plátek kuřecích prsou, sekanou pečeni, masové kuličky a nebo třeba vařené velké bílé fazole a jako přílohu kynutý houskový knedlík, rýžové/jahelné šišky, ovesné knedlíčky, těstoviny nebo rýži.