pondělí 22. srpna 2016

Plněné papriky s rajčatovou omáčkou

Share Button
Plněné papriky s rajčatovou omáčkou

Masová směs, kterou používám na plnění paprik, je hodně podobná té na sekanou pečeni, jen obměňuju koření a místo strouhanky dávám rýži. A to rýži syrovou, náplň paprik se tak pečením nesmrskne a také ušpiním méně nádobí.

čtvrtek 11. srpna 2016

Kvašené okurky s citrónem

Share Button
Kvašené okurky s citrónem

Sešlo se mi doma víc okurek hadovek a přerostlých nakládeček, než jsme byli schopní sníst, tak jsem dumala, jak je zdravě, alespoň na několik týdnů, zakonzervovat. Nakonec jsem ty přerostlé nakládačky nechala zkvasit, nejde úplně o klasický český recept, je v něm i něco turecké inspirace. Přiznávám se, že výsledek je poněkud zvláštní, ale mně chutnají, myslím, že ke grilovanému masu by byly perfektní. Jestli se bojíte výsledné chuti, ale přesto chcete recept vyzkoušet, neváhejte a vyrobte těchto kvašáků menší množství.

Medové máslo

Share Button
Rohlík s medovým máslem

Máslo už můžeme, tak si ho občas dopřáváme. Nejvýživnější máslo je co nejžlutší, z nepasterizovaného mléka krav krmených travou, ideálně volně pasených. Pokud jsou to krávy starého typu plemene, např. Jersey, jejichž mléko je tučnější a obsahuje kasein s odlišnou stavbou než mléko moderních plemen, tím lépe.

středa 10. srpna 2016

Banánovo-arašídovo-kakaová pomazánka

Share Button
Lívanečky s banánovo-arašídovo-kakaovou pomazánkou

Dávat na lívanečky stále dokola džem je nuda a tak jsem jednoho rána umíchala tuto pomazánku ze surovin, které jsem zrovna měla doma.

Fermentovaná pomazánka ze sušených meruněk

Share Button
Žitný kváskový chléb s nepasterizovaným máslem a fermentovanou pomazánkou ze sušených meruněk
Stravování podle pravidel Nadace Westona A. Price mi dává smysl, nejde vlastně o nic nového ani složitého, jedná se o návrat k vaření ze základních surovin, dávání přednosti kvalitnímu výživování místo nezdravého nacpávání našeho těla. Už dlouho jsem chtěla tuto pomazánku z knihy Vyživující tradice (Nourishing Traditions) vyzkoušet a konečně jsem se na ni vrhla, jen jsem musela kvůli bezmléčné dietě nahradit syrovátku.

úterý 9. srpna 2016

Jemné jahelno-vaječné palačinky

Share Button
Jemné jahelno-vaječné palačinky

Těsto na tyto palačinky vzniklo náhodou, měla jsem namočené jáhly na kaši, ale nebyla na ni ráno chuť. Tak jsem jáhly dala do výkonného mixéru a přihodila vejce se škrobem a také hodně vody, protože vím, že jahelné těsto se snadno trhá a že jáhly během vaření nasají hodně tekutiny, nakonec jsem musela vodu ještě přidat, protože se palačinky vysušovaly a praskaly.

středa 27. července 2016

Mandlový dort s citrónovým marshmallow krémem a borůvkami

Share Button
Mandlový dort s citrónovým marshmallow krémem a borůvkami

Pročetla jsem spoustu receptů, radila se se sestrou, naučila se dělat paleo marshmallow a nakonec tenhle dort vymyslela. A dopadl nad očekávání dobře, mizel obrovskou rychlostí. Marshmallow krém je třeba použít čerstvý, ale mandlový piškot si můžete nachystat i den před podáváním dortu. Pokud byste chtěli péct dort bez vajec, je třeba zvolit jiný korpus, marshmallow krém je možné snadno udělat i bez bílků, časem na něj vložím recept.

Pomazánka z pečeného lilku

Share Button
Pomazánka z pečeného lilku
Neochucenou dužninu z pečeného lilku s olivovým olejem můžete zkusit dát miminku i jako příkrm okolo tři čtvrtě roku, později i s citrónovou šťávou a nebo česnekem. Vy si můžete pomazánku namazat na pečivo, podávat ji jako omáčku k masu nebo jako dip např. k nachos či extrudovaným obilným chlebíčkům.

pondělí 25. července 2016

Fermentované batátové pyré

Share Button
Fermentované batátové pyré
Batáty neboli sladké brambory mi naslano nechutnají, vařené také ne, doměkka upečené podávané s ovocem ale ano, cítím z nich meruňky. Pyré z pečených batátů můžete dát jen tak, tedy bez soli a nefermentované, s trochou za studena lisovaného rostlinného oleje jako příkrm miminku. Nebo můžete jeho výživovou hodnotu ještě zvednout kvašením, inspirovala jsem se receptem z knihy Vyživující tradice (Nourishing Traditions) od Sally Fallon, místo syrovátky jsem použila bezmléčná probiotika. Přidaná nerafinovaná mořská sůl brání množení patogenních mikroorganismů, dodá minerály a existují dnes již i výzkumy, které ukazují, že solení samo o sobě nezvyšuje riziko zdravotních problémů. Takže je jen na vás, jestli zkusíte příkrm v duchu Nadace Westona A. Price (a nebo to sníte sami).

Hlíva ústřičná na kmíně

Share Button
Hlíva ústřičná na kmíně

Hlívu jsem nikdy nevařila, dokud starší dcerce nebyly skoro tři roky, kdy ji na trhu uviděla a žádala si z ní polévku. Uvařila jsem ji tehdy na způsob maďarského guláše. Od té doby se hlíva v naší kuchyni zabydlela, dušená na kmíně bylo asi druhé jídlo, které jsem z ní zkusila.