středa 22. října 2014

Tapioka pudink z kokosového "mléka"

Share Button
Tapioka puding z kokosového mléka

Tapiokové perly dnes asi nejvíce lidí zná jako přísadu do bubble tea. Z menších tapiokových perliček je ale možné připravit strukturně zajímavý puding neboli kuličkopudink. Tapioka je škrob pocházející z kořenů manioku, není to nutričně nijak zajímavá potravina, jako alternativa ke klasickému pudinku z kukuřičného škrobu ale poslouží skvěle. Jen si dejte pozor, ať se Vám neuvařené tapiokové perličky nevysypou. Jsou drobné, tvrdé, hladké a tudíž se velmi snadno a rychle zakutálí na všemožná místa. Kokosové "mléko" si doma vyrobíte poměrně snadno, podobně jako lískooříškové.

úterý 21. října 2014

Univerzální recept na obilnou kaši

Share Button
Obilná kaše

Obilná kaše neboli jedno jídlo tisíckrát jinak, to je pro mě a dcerku skvělá snídaně. Můžete ji vařit z vody nebo rostlinného "mléka" a nejlépe bezlepkových obilnin, jako jsou kukuřičná krupice (polenta), pohanková krupice a lámanka, čiroková krupice (polohrubá mouka), teffové vločky, pololoupaná rýže, jáhly, amarant, quinoa a ovesné vločky, z lepkových třeba špaldová krupice. Pokud si obilninu namočíte, kaše bude druhý den poměrně rychle uvařená. A také bude mnohem lépe stravitelná a výživově hodnotnější, namočením se rozkládají fytáty a jiné látky bránící vstřebávání živin. Obilnou kaši můžete miminkům nabídnout i jako příkrm, ale raději až jako jeden z posledních, kolem tři čtvrtě roku, kdy jsou na trávení složitých sacharidů již lépe enzymaticky vybavena. Hotovou kaši můžete rozmixovat, nebo, pokud chcete kaši velmi jemnou, rozmixujte obilninu s tekutinou před vařením v silném mixéru. Ideální je doplnit obilnou kaši zdroji bílkovin a tuků, např. ořechy ve formě "mléka" nebo "másla", sekanými ořechy, semínky, zakysanou smetanou, "jogurtem", máslem, kakaovým máslem či za studena lisovaným rostlinným olejem, doporučuji kokosový, vlašskoořechový nebo konopný. Kdo chce, může přidat ještě koření (skořici, vanilku, kardamom a jiné), kakao, drcené kakaové boby, hořkou čokoládu a nebo jako zdroj rychlých cukrů čerstvé nebo sušené ovoce, výjimečně i přírodní sladidlo, třeba med, javorový, datlový, švestkový nebo rýžový sirup. Řiďte se svými chutěmi a kombinujte, fantazii se meze nekladou.

neděle 19. října 2014

Pečený květák

Share Button
Pečený květák
V české kuchyni se květák obvykle objevuje obalovaný v trojobalu a usmažený, vařený, míchaný s cibulí a vejci (tzv. mozeček) a případně jako květáková polévka. Ale nedávno mi byl doporučen recept na pečený květák. Zdá se, že je to na intermetu v poslední době hit. A po vyzkoušení musím konstatovat, že naprosto oprávněně, byla to láska na první ochutnání. Pečený květák je asi nejchutnější úprava květáku, jakou znám, a při tom je jeho příprava velmi snadná.

sobota 18. října 2014

Řecky inspirované masové kuličky s rajčatovou omáčkou

Share Button
Řecky inspirované masové kuličky s rajčatovou omáčkou

Téměř každý miluje masové kuličky s rajčatovou omáčkou, ale spokojit se s jednou verzí by byla nuda. Upravila jsem si řecký recept na soutzoukakia a výsledkem byly, pro někoho možná nezvykle, kořeněné masové kuličky v nasládlé husté rajčatové omáčce, které nám nejvíce chutnají s rýží.

čtvrtek 9. října 2014

Paleo "twixky"

Share Button
Paleo twixky

Honí vás chutě na některou z průmyslových tyčinek, ale nemůžete nebo nechcete se nacpávat cukrem, mléčným, aditivy a nekvalitními tuky? Dopřejte svému tělu potraviny, ne (p)otraviny. Zkuste tuto zdravější, bezmléčnou, bezlepkovou, vegetariánskou a paleo variaci na twixky. Jen raw to není, sice umím i nepečenou "sušenku", ale pečená mi chutná víc. Narovinu přiznávám, že levné a ani rychlé to nebude. Ale chuťové buňky uspokojíte více než dostatečně. Ověřeno. Několikrát. Křupavá sušenka, sladký datlový "karamel" a hořká čokoládová poleva spolu tvoří neodolatelnou kombinaci ... a bez jediného gramu řepného nebo třtinového cukru, pouze s trochou medu (vegani nechť zvolí jiné přírodní sladidlo podobné konzistence). Suroviny by měly být k sehnání v kamenných prodejnách se zdravou výživou nebo e-shopech.

úterý 7. října 2014

Polotvrdý kešu "sýr"

Share Button
Polotvrdý kešu sýr na strouhání a krájení

Ani na bezmléčné dietě si nemusíte odpírat variace na pizzu, grilované sandwiche, zapékaná jídla a sýrové omáčky. Nebude to sice chutnat stejně, ale kešu "sýr" funkci plátkového či strouhaného sýra splní obstojně. Můžete zkoušet různé variace, např. se sušenými rajčaty, chilli a jiným kořením nebo s bylinkami. Následující recept je s uzenou paprikou a česnekem.