středa 29. března 2017

Univerzální recept na fermentovanou obilnou kaši

Share Button
Fermentovaná obilná kaše Je to už 2,5 roku, co jsem uveřejnila svůj univerzální recept na kaši, který je stále jedním z nejčastěji navštěvovaných článků na tomto blogu. Toto je v podstatě stále tentýž recept, jen vylepšený. Fermentace obilnin, nejen podle Weston A. Price Foundation, zvyšuje jejich stravitelnost a vstřebatelnost živin a rovněž zkracuje potřebnou dobu varu. Kaši z bezlepkových obilnin můžete zařadit k snídani zhruba od 9 měsíců miminka, z lepkových (kromě ochutnání) raději až od roku a později. Já střídám kukuřičnou krupici (polentu), rýži, jáhly, pohanku, loupaný čirok a oves nebo ovesné vločky, případně špaldu. Můžete zvolit i teffové vločky, amarant, quinou, ječné kroupy.

Také mi už přijde škoda vařit ořechová a semínková "mléka" kromě kokosového, radějí dám na hotovou kaši máslo, kakaové máslo, za studena lisovaný kokosový nebo vlašskoořechový olej, ořechové "máslo" (ořechy rozmixované až na pastu) či mleté, sekané ořechy, případně do husté uvařené kaše vmíchám kokosový jogurt. Kdo toleruje dobře mléčné výrobky, může použít kvalitní plnotučný jogurt, zakysanou smetanu. Kaši můžete, úměrně věku dítěte, doplnit skořicí, vanilkou, kardamomem, nepraženým kakaovým práškem, kvalitní vysokoprocentní čokoládou, čerstvým, sušeným nebo podušeným ovocem (přesnídávkou), medem, datlovým či javorovým sirupem. Vyzkoušet můžete různé kombinace.

neděle 26. března 2017

Vodní kefír

Share Button
Vodní kefír

Tibi krystaly (kultura vodního kefíru) se liší od tibetské houbičky (kultury mléčného kefíru) jak zastoupením mikroorganismů, tak i svou potravou. Tibi krystaly se krmí roztokem cukru a minerálů. Jedná se o bělavě průsvitná zrnka (já je mám se světle hnědým nádechem od nerafinovaného cukru) skládající se z řady různých mikroorganismů, mezi ty hlavní patří druhy Lactococcus, Lactobacillus hildegardii a kvasinky. Cukr přeměňují na kyselinu mléčnou a další organické kyseliny, oxid uhličitý, malinké množství alkoholu a jiné metabolity. Prokvašený cukrový nálev je možné pít samotný, používat ho na namáčení obilnin (např. na kaše, nekváskové lívanečky či palačinky) a nebo ho smíchat s ovocnou šťávou a nechat prokvasit v láhvi s patentním uzávěrem na perlivou limonádu.

sobota 25. března 2017

Fazolová rajčatová polévka

Share Button
Fazolová rajčatová polévka

Tuto hustou polévku můžete podávat i jako hlavní chod, třeba k večeři. Nejvíc přijde vhod v chladnější dny, tymián a česnek hubí bacily.

Kukuřično-pohankové kynuté lívance

Share Button
Kukuřično-pohankové kynuté lívance

Tenhle moučník vzniknul jako bezvaječná variace na můj oblíbený vaflový recept. Večer smícháte mouky s vodou a droždím, ráno přidáte další suroviny a za několik minut už můžete smažit.

středa 22. března 2017

Arašídovo-kakaová pomazánka

Share Button
Chléb s arašídovo-kakaovou pomazánkou

Sladká, arašídová, potud tak trochu nugeta, ale toho kakaa je tam na nugetu hodně. Přiznávám se, kvalitní kakao miluju a nešetřím s ním. Co miluju, tohle je už lehká závislost.

čtvrtek 16. března 2017

Hruškovo-dýňová přesnídávka

Share Button
Hruškovo-dýňová přesnídávka

Přesnídávky se obvykle dělají čistě ovocné, ale je možné přidat i některé sladší druhy zeleniny. Hodí se třeba dýně, mrkev a nebo červená řepa. Lze také přidat, adekvátně věku dítěte, různé druhy koření, skořici, vanilku i jiné.

neděle 12. března 2017

Bezlepkové vafle kynuté přes noc

Share Button
Bezlepkové vafle kynuté přes noc

Starší dcera poprvé ochutnala vafle v necelých pěti letech a prohlásila, že tohle jí doteď v životě chybělo. A tak jsme dostali k Vánocům vaflovač a používáme ho docela často.