GAPS terapeutický protokol a já

Pokud jste četli můj příběh, asi tušíte, co mě vedlo k tak razantní změně jídelníčku, jakou je GAPS terapeutický protokol. Zopakuji to proto jen stručně. Již řadu let se mi nedaří pořádně přibrat, trápí mě nadýmání a občasná zácpa, potravinové alergie, napruženost a takzvaná mozková mlha (brain fog). Příčiny tohoto stavu můžu jen odhadovat. Po přečtení knihy o GAPS je mi ale celkem jasné, že vliv mělo víc faktorů a jejich dlouhodobé působení.

Poslední dva roky jsem jedla nízkosacharidově. Low carb stravování mi sice od potíží částečně ulevilo, ale k pocitu zdravého fungování těla mi chybí ještě hodně. Na rovinu přiznávám, že ještě před rokem mi GAPS protokol přišel jako naprosto šíleně omezující, až skoro neproveditelný. A vidíte, dnes jsem jinde. Prostě uzrál čas se posunout k silnějším zbraním.

Pokud váháte jako já, mrkněte na Youtube na rozhovor Janiny Černé s Janou Dell-Plotnárkovou. Myslím, že v něm zaznívá vše podstatné. Pro mě byla posledním impulzem účast ve Výzvě 21 dní bez cukru, ve které jsou prvky GAPS stravy zařazeny. A moje tělo na ně reagovalo, objevily se příznaky die-off neboli prudšího vymírání patogenních mikroorganizmů provázené uvolněním toxinů. V mém případě to byly hlavně zastřenost myšlení, tupé bolesti hlavy a únava.

… ” jaké bych dala tipy do začátku ” …

Vzhledem k mé adaptaci na nízkosacharidovou vysokotukovou stravu a již zařazeným vývarům a kvašené zelenině jsem se vrhnula rovnou na úvodní dietu GAPS protokolu. Čekala jsem nečekané. Nepředpokládala jsem hladký průběh. Nicméně jsem i přes to jsem postupovala až zbytečně rychle a později se mi to jako bumerang vrátilo. I když start proběhl relativně snadno.

GAPS terapeutický protokol je velkou zkouškou trpělivosti. Sesbírejte všechny kousky odhodlání a pevných nervů, které máte. Bude je potřebovat. Ale děláte to pro svoje dlouhodobé zdraví. Možná léčba stravou nevyřeší vše, ale i zmírnění obtíží se počítá. Neváhejte vyhledat pomoc, jakou je třeba podpůrná facebooková skupina nebo vedení od certifikovaného GAPS terapeuta.

Nejprve udělejte důkladnou inventuru vaší současné stravy. Skočit rovnýma nohama do úvodní diety z jídelníčku plného sacharidů, natož ultrazpracovaných potravinářských produktů, by vás mohlo řádně skolit. Zvažte pomalý přechod nejprve na plnou dietu a poté až na tu úvodní (nicméně pro těhotné a kojící ženy je vhodná pouze plná dieta).

Jako první krok začněte jíst opravdové jídlo, ze základních surovin. Omezujte jakékoliv slazení. Následně mrkněte na knihu Vyživující tradice, ať zařazujete co nejčastěji potraviny maximálně výživné a navíc v dobře stravitelné úpravě. A poté postupně vynechejte obilniny obsahující lepek, pak i ty bezlepkové a luštěniny. Zvykejte si na vývary a mléčně kvašenou zeleninu.

… ” a možná vám plná dieta bude naprosto postačovat ” …

Já k ní neměla moc daleko. Nicméně moje přetrvávající potíže s vlákninou jasně signalizovaly, že tak snadné to mít nebudu. Bylo načase připravit se na úvodní dietu. Základem je nastudovat si knihu GAPS terapeutický protokol. Tím neříkám brát ji jako dogma, to nikdy není správná volba.

A pak přijde ta praktická stránka. Nevíte, jak budete první dny úvodní diety zvládat. Nachystejte si proto do ledničky fermenty. Zamrazte masové vývary s masem a na kostičky nakrájenou očištěnou zeleninu, případně i nastrouhaný zázvor a česnek. Počítejte s tím, že možná budete mít potřebu hodně jíst. O tom, jak to probíhalo u mě, vám ale napíšu až příště.

A málem bych zapomněla, GAPS terapeutický protokol není jen o jídle, i když o netoxické domácnosti se z knihy dozvíte jen málo. Nicméně máte štěstí, rady ke vhodné drogérii, kosmetice i nádobí můžete snadno najít ve facebookové skupině Svět non toxic.

Pokud se Vám můj blog a zdejší recepty líbí, budu ráda, když mě podpoříte. Můžete mi poslat na účet menší či větší částku. Napadá-li Vás ale jiná možnost, jak mi pomoci chod blogu udržovat, neváhejte mě kontaktovat.

Sdílet: