Moje tipy, jak dobít energii

Přes veškerá pozitiva, která mi z mého úhlu pohledu nízkosacharidová strava přináší, není to jídelníček všespásný. Ne vždy člověk jí úplně vzorově, skvěle zvládá stres a poštěstí se mu užít si ideální množství spánku. Poslední bod nejspíš důvěrně znají maminky malých dětí, i když se stravují low carb. Máte moje naprosté pochopení a hlavně pro vás je tento článek, jak po krušné noci alespoň trochu a relativně zdravě dobít energii.

Jedu na tuky, ne na cukry, takže moje tipy budou v tomto duchu. Narovinu ale uvedu, že potřebuji spíš přibrat jak zhubnout, proto se výrazně vyššího příjmu energie nebojím. Samozřejmě je také na zvážení, zda vám tukové bomby nerozjedou chutě na sladké a vůbec neustálé pojídání čehokoliv.

Jsou rána, kdy z postele vylézám v jakémsi zoombie stavu. Můj muž by asi řekl, že je to spíš pravidlo než výjimka. Já to vidím jako důsledek jak krátkodobého, tak i dlouhodobějšího nedostatku spánku. Nicméně je potřeba během dne fungovat a je několik věcí, které mě alespoň trochu nakopnou. Pomáhají mi dobít baterky, nicméně pořádné jídlo a vyspání se nenahradí.

Smažená vejce se sušenou šunkou, zeleninou, pomerančem a kávou

Dovolím si ale nejprve poznámku na okraj. Ne za vše může špatná strava, stres, modré světlo a aktivní děti. Spánek ovlivňují například i vitamín D (sluneční UVB paprsky jsou potřeba) a ženské hormony. Došla jsem k tomu vlastně omylem, že nízké množství progesteronu může usínání narušovat. Pokud trpíte premenstruačním syndromem, špiněním před menstruací a nebo krátkou luteální fází, řešte to. Čím dřív, tím líp. Jestliže úprava stravy nefunguje (u mě měla na spánek a menstruační cyklus prakticky nulový vliv), nemusíte hned volit medikaci, umělé hormonální upravy cyklu. Existují poměrně účinné bylinky, zabrat může i vitamín B6 ve vyšších dávkách. To ale není předmětem tohoto článku, možná časem napíšu víc.

… ” zpátky k dobíjení baterek ” …

Moje první ranní smysluplné myšlenky, kromě postarání se o děti, jsou o kávě. Ani nevím, jestli na mě působí kofein či jiné složky kávy, nebo jestli je to spíš psychická záležitost. Ale rána bez použití moka konvičky jsou vzácnou výjimkou. A když nedojde na konvičku, tak alespoň na Nespresso kapslový kávovar. Jestli vám ale pomáhá dobít energii spíš čaj, směle si ho připravte. Mně nalačno nesedí a káva mi chutná mnohem víc.

V poslední době si někdy těsně před kávou dopřávám jako rychlý zdroj energie pro mozek lžičku nebo dvě za studena lisovaného kokosového oleje, jen tak, rovnou do pusy, polknout a zapít – třeba právě kávou. Můžete to spojit s čištěním ústní dutiny a zubů, takzvaným oil pullingem, kdy kokosový olej v ústech nejprve několik minut převalujete. Prý se pak nemá polykat, ale přijde mi to škoda kvalitního oleje. A říká se, že přes trávicí soustavu se dobře trénuje imunitní systém vůči patogenním mikroorganizmům (teď už víte, proč děti polykají to, co si vyšťourají z nosu, fujky).

Mandlové palačinky s kokosovou "šlehačkou", mákem, borůvkami a avokádem se skořicí

Pokud nemám hlad, snídani klidně vynechám a potřebné živiny doženu obědem a večeří. Nicméně moc často se to nestává. Potřeba přibrat a nedostatek spánku dělají své. Čím méně spím, tím větší chuť k jídlu mám. Místo svých obvyklých čtyř vajec si jich po slabší noci naložím na talíř pět. Po fakt mizerné noci je ještě doplním slaninou či avokádem. A nebo zařadím kokosové mléko, jen ho nesmím pít samotné nalačno. Bylo by mi na zvracení. Když ho ale použiju na vaření nebo piju k jídlu jako třeba kakao, potíže žádné nemám.

… ” ale i během dne může přijít útlum ” …

Když dojde na „energetickou krizi“ kdykoliv mezi ránem a večerem, volím stejnou taktiku jako v době snídaně. Základem je pro mě dostatek nízkosacharidového jídla bohatého na bílkoviny a tuky a jako doplněk káva. Když toto nezabere, sáhnu i po škvarkách, oříškách, vysokoprocentní čokoládě či kokosovém mléce, které si výjimečně přidám do kávy. Spíš si z něj ale připravím kakao, někdy vylepšené syrovým žloutkem. Nebráním se ani kokosovému oleji – samotnému, ve formě dezertu (s mraženým bobulovitým ovocem a nebo společně s máslem v takzvané neprůstřelné kávě.

Zeleninový salát s hovězím steakem a avokádem

Mám pro vás nachystané ještě dva extra tučné recepty, které chci na blog vložit. Jedná se o kokosový jogurt a o nízkosacharidovou verzi arašídového nugátu. Možná nafotím i to výš zmíněné kakao. Chcete? Samozřejmě nic z toho nenahradí pořádný spánek. Když se ho ale nedostává a děti zrovna nemá kdo hlídat, nemusíte fungovat celý den pouze na autopilota. Snad vám moje tipy, jak dobít energii, přišly vhod.

Pokud se Vám můj blog a zdejší recepty líbí, budu ráda, když mě podpoříte. Můžete mi poslat na účet menší či větší částku. Napadá-li Vás ale jiná možnost, jak mi pomoci chod blogu udržovat, neváhejte mě kontaktovat.

Sdílet: