1. fáze GAPS úvodní diety

Po přečtení knížky a probádání zkušeností jiných lidí s úvodní dietou GAPS terapeutického protokolu nastal čas i pro praktickou přípravu na tuto velkou změnu jídelníčku. Zkusila jsem najít nějaké recepty. Ale začátek je tak prostý, že vlastně žádné jiné kromě těch úplně nejzákladnějších potřebovat nebudete. Vážně není co vymýšlet. Základem 1. fáze GAPS diety jsou nekořeněné masové vývary a šťáva z kvašené zeleniny a některé dlouho zakysané mléčné výrobky.

Postupy na přípravu vývarů jsou sepsány v již zmíněné knize. Rovněž jsou v ní uvedeny recepty na fermenty. Já jsem kvůli špatné toleranci mléčných bílkovin zůstala jen u šťáv z kvašené zeleniny. Perfektní návody pro první fáze úvodní diety naleznete na blogu Jany Dell-Plotnárkové. Tekutiny z kysaného zelí a řepného kvasu totiž bude potřebovat opravdu hodně, ale zeleninu z nich zatím povolenou mít nebudete. Ona vám sice v chladu, pokud bude potopená ve vlastní šťávě, vydrží i řadu měsíců. Ale nejspíš si ní, stejně jako já, nebudete chtít zaskládat lednici.

… ” dobrá zpráva je, že nejsou potřeba speciální přístroje či nádobí ” …

Jak jsem psala už minule, doporučuji si vývary s masem či vnitřnostmi a šťávy z kvašené zeleniny nachystat předem, do mrazničky a ledničky. K uchovávání používám zavařovací sklenice se šroubovacími víčky. Pokud v nich chcete jídlo zamražovat, neplňte je až po hrdlo. Led je objemnější než voda, musí se mít kam rozpínat. Sklenice pak vydrží a nepraskne.

A nápady na složité servírování jídla můžete na čas hodit za hlavu. Další dny a týdny budou vašimi kamarády velká miska na polévku a lžíce. Na vývar s masem či vnitřnostmi, zeleninou, nerafinovanou solí a česnekem nic vhodnějšího snad ani neexistuje.

Pravda, ještě hrneček na bylinný čaj užijete. Já se držela zázvoru, v zimě jsem na mátu a nebo kopřivu chuť neměla. A heřmánek nemám ráda vůbec. Povolená je i citrónová šťáva a omezeně med. Ten slouží pouze jako záchrana, pokud netolerujete tolik zeleniny, aby vám pokryla vaši potřebu sacharidů. Ale žádné cucání samotného medu (aj, další moje chyba), přidejte si méně než lžičku do vlažného čaje, minerálky nebo filtrované vody s citrónovou šťávou. Množství tekutin postupně vychytáte, já se první dny cítila jak nacucaná houba.

… ” řádně obložený masový vývar se jí několikrát za den ” …

Na masové vývary bude potřebovat maso s dostatkem tuku a kolagenních částí, tedy kližek, šlach, kloubů, chrupavek a kůží, a s menším podílem kostí. K němu přidáte už jen vodu, nerafinovanou sůl a celý černý pepř. Ke konci lze přidat i vnitřnosti nebo kuličky z mletého masa, doba varu záleží na jejich tuhosti. Játrům stačí pouhé půl hodiny. Pestrost druhů masa je žádoucí. Postupně vyzkoušíte, které zvládne vaše tělo dobře a které zatím ne. Škoda, že jsem na začátku zapomněla na zvěřinu.

Nejčastěji jsem na vývar používala celé kuře, hovězí ossobuco či žebra a rybí filety s kůží. Ideální by byla celá ryba, ale na mě je to příliš silná rybí chuť. Tak jsem si řekla, že je lepší sníst vařené rybí maso a pokusit se zdolat alespoň trochu kůže z něj než nic. Postupně jsem se učila konzumovat i vařené drůbeží kůže a morek rozmačkaný na kašičku v polévce. Chrupavky a nerozvařené kližky neokusuju doteď, navalovalo by se mi na zvracení.

… ” a co dalšího GAPS polévka obsahuje ” …

V hotovém vývaru doměkka uvaříte zeleninu zbavenou slupek, semínek i košťálů. Můžete ji pak rozmixovat, alespoň maličko to ozvláštní jídelníček. 1. fáze GAPS diety moc možností nenabízí, ale není na dlouho. Myslím, že si těch několik dnů s mrkví, dýněmi, cuketou, patizonem, pórkem, cibulí, květákem a brokolicí vystačíte. Na dochucení můžete kromě nerafinované soli a česneku použít čerstvý zázvor a nebo citrónovou šťávu.

Množství zeleniny je hodně individuální. Já byla po vláknině nadmutá a zacpaná. Byl to jeden z důvodů, proč jsem s GAPS protokolem začala. Ale zkusila jsem zeleninu nevynechat úplně, i když jsem jí na talíři měla spíše symbolického množství (a zácpa se nekonala). V dalších fázích zkouším její konzumaci pomaličku navyšovat, ne vždy úspěšně. V jednu chvíli jsem kvůli plynatosti dočasně vynechala cibuli, pórek, květák a brokolici. Možná by bylo lepší zeleninu zavádět po jednom druhu, podobně i to maso, abyste si byli jistější reakcemi.

… ” i přes jednoduchost 1. fáze jsem udělala několik přešlapů ” …

Kromě chyb, které jsem zmínila už výše, jsem si už od začátku dopřávala čerstvé bylinky. Ale špatně jsem instrukce v knížce pochopila. Zelené bylinky jsou dovolené až od druhé fáze úvodní diety (sušené od čtvrté). Mohou způsobit velký die-off neboli vymírání patogenních mikroorganizmů provázené uvolňováním toxinů a nepříjemnými příznaky. Proto 1. fáze GAPS protokolu bez nich a později s nimi zacházejte opatrně, stejně jako s kokosovým olejem. Ten také raději zařaďte až později. Obecně tuk by se měl do polévky správně přidávat, pokud vám jako zdroj energie vyhovuje, až od druhé fáze.

Měla jsem o vstup do facebookové skupiny GAPS Dieta požádat už dřív. Vyhnula bych se zbytečným chybám. Přijde mi, že ne vše je v knize dostatečně vysvětleno nebo zmíněno. Jana Dell- Plotnárková je certifikovaná a zkušená GAPS terapeutka, úplná studnice informací. S ní se v tom neztratíte.

Můj jídelníček v jednotlivé dny úvodní diety GAPS terapeutického protokolu najdete hezky popořadě v tomto mém albu. Na závěr ještě poznámka – když se doporučuje hodně solit, myslí se tím fakt hodně. Je to velmi důležité. Ale to poznáte, tělo se při nedostatku soli ozve, u mě to bylo bolestí hlavy a únavou. Už na low carb jsem solila víc, přesto jsem na GAPS stravě musela ještě přidat. Ač se to nemusí na první pohled zdát, i z nízkosacharidového jídla je přechod na první fázi úvodní diety velkou změnou. Rovněž v dalších fázích protokolu vás může leccos překvapit. Prostě čekejte nečekané a obrňte se trpělivostí.

Pokud se Vám můj blog a zdejší recepty líbí, budu ráda, když mě podpoříte. Můžete mi poslat na účet menší či větší částku. Napadá-li Vás ale jiná možnost, jak mi pomoci chod blogu udržovat, neváhejte mě kontaktovat.

Sdílet: